Az angyalok számára a dolgok, vagy a jövő megismerése korlátozott, de az emberét messze felülmúló tisztánlátásuk okán az viselkedésünkből, kimondott szavainkból tudnak következtetni a jövő lehetőségeiret! Sem Isten titkaiba, sem az emberek legbelsőbb gondolataiba nem képesek belelátni, ha csak Isten, ritka esetben – egy döntésnyi kérdésben – fel nem hatalmazza őket. Mint Isten teremtményei, teljesen Tőle függnek, Őt dicsőítik és egyesülve Isten Szent Akaratával, azt teszik, ami Isten örök terve. Az angyalok, ezek a „szolgáló lelkek” ugyanis „mindenkor látják” az Atyát, Caesariai Szent Baszileiosz szerint az angyalok seregei nem is lehetnének boldogok, „ha nem látnák szüntelenül a mennyei Atya arcát”!
A Szentírás utalásai szerint az angyalok megszámlálhatatlanul sokan vannak. Jézus az Olajfák hegyén elfogatásakor ezt mondja Péternek: „Vagy azt hiszed, hogy nem kérhetem Atyámat, s nem küldene tizenkét légió angyalnál is többet?” (Mt 26,53.) János apostol a Jelenések könyvében ezt írja: „Amint néztem, sok angyal szavát hallottam... Számuk meghaladta az ezerszer ezret és a tízezerszer tízezret.” (Jel 5,11.) Dánielnél ez áll: „Ezerszer ezren szolgáltak neki, és tízezerszer tízezren álltak előtte.” (Dán 7,10.)
Az előző részben taglaltak szerint hatalmas seregről van szó. A „Mennyei Seregek Ura” kifejezést a Szentírás gyakran használja Isten neveként. Az angyalok megszámlálhatatlan serege teszi lehetővé, hogy minden egyes megkeresztelt embereknek őrangyala van, aki végigköveti őt egész életében! A pogányoknak csoportos angyaluk van. E hatalmas szellemi seregben egyéni vonásokkal bíró angyalok vannak, saját személyiséggel, arccal és névvel – még akkor is –, ha a Bibliából csak háromnak a nevét ismerjük: Micháel, Gábriel és Ráfáel.
Az angyalok között rangsor van és rendezettség, mint a csillagrendszerekben.
Angyali rendek és karok vannak Szent Pál alapján (Vö. Róm 8,38; Ef 1,21; 3,10; Kol 1,16; 2,10; 1Tessz 4,16.), Szent Péter (1Pét 3,22.), Júdás apostol levelei (Jud 8-9.) és Nüsszai Szent Gergely (†394) szerint „az angyali seregek száma mintegy végtelen”. Nyugaton Ambrosius, keleten Jeruzsálemi Szent Kürillosz (†387) az első, ahol kilenc angyali rend szerepel. Aranyszájú Szent János (†407) is kilenc rendet említ, de megjegyzi, hogy „nemcsak ezek a népségek vannak a mennyben, de végtelen nemzetségek és számtalan törzsek, amelyeket kimondani semmilyen beszéd nem képes”.
Dionysziusz Areopagitész De caelesti hierarchia című munkája dolgozta ki az angyalok hierarchiájának rendszerét, miszerint valamennyi tiszta szellem a mennyei hierarchiában lakik. Az angyalok három köre (triásza), koncentrikus körökben helyezkedik el Isten körül úgy, hogy tőle távolodva „rangjuk” is csökken. A három triász közül az elsőnek, amelyet a Szeráfok, Kerubok és Trónusok alkotnak. Kitüntetett hely, mert ez az egyetlen kör, amely közvetlen, bensőséges kapcsolatban áll magával Istennel. Leírásuk emberileg szinte lehetetlen, úgyhogy a róluk szóló szavakat ne értelmezgessük, mert csupán halovány közelítései a nem e-világi, isteni valóságnak!
(folyt.) (Források az első részben!)