Ám szomorú, hogy mindig voltak ‒ Grignon szerint is ‒ „aggályos Mária-tisztelők” (TMT 92), akik Szűz Máriának az üdvösségünkben betöltött szerepéről megfeledkeztek és kiváltságát próbálták kissebíteni! Pedig már kezdettől fogva sok keresztény és teológus a Fölséges Isten Anyjaként tisztelte Szűz Máriát, mégis komoly hitvita kezdődött 428-ban Nesztorius konstantinápolyi pátriárka által, aki nem volt hajlandó Szűz Máriát „Isten Anyjaként” elfogadni, hanem szerinte Mária csupán Krisztus emberi természetének adott testet. Nos, ezt vettete el a 431-es Efezusi Zsinat, kimondva az első Mária-dogmát, miszerint Mária Istenszülő, „theotokos”! Ezt vallja a nyugati és a keleti egyház, sőt kezdetben még Luther és Kálvin is elfogadta, de mára már az összes Mária-dogmát tagadják!
Ezzel azonban, Üdvözítőnk Anyjával kapcsolatos kishitű fenntartások sajnos nem zárultak le!
649-ben a második máriás hittételt I. Márton pápa hirdette ki a Lateráni Zsinaton Isten Anyjának örökös szüzességéről. Az indoklása így hangzik „emberi megtermékenyítés nélkül fogant a Szentlélek által ... és sérülés nélkül hozta a világra gyermekét, és a születés után is sértetlenül megőrizte szüzességét” – idézet vége!
A dogma latinul „semper virgo” – örökké szűz! Sajnos a II. Vatikáni Zsinat utáni dogmaitikai könyvek kihagyják a „semper” az „örökké” kifejezést, és a dogma tartalmát így határozzák meg: „Mária szűz a szülés előtt, a szülésben és a szülés után”.
Megjegyzendő, hogy a protestánsok, épp Mária szüzességének örökös voltát tagadják aleginkább, sőt Mária szülését a Jelenések Könyve asszonyával azonosítják, aki „gyötrelmében és szülési fájdalmában kiáltozott” (Jel 12,2). Holott a szülési fájdalom az ősbűn következménye és Aquinói Szent Tamás is így ír: „a szülés következtében Mária szüzessége nem szenvedte a legcsekélyebb sérelmet sem; következésképp Mária a szülés fájdalmaitól is meg volt kímélve” (S. Th. III. 28,2). – idézet vége!
Meglehet, hogy talán épp a fenti módosítás nyomán hangozhattak el ezen szavak: „Azt is mondhatnánk – mai modern kifejezéssel élve –, hogy a betlehemi istállóban apás szülés történik” (M. Kurír 2021. márc. 19.). – idézet vége! (Folyt.) Előző rész