Vajon lehetséges-e, hogy az örök Atyaisten segítségünkre ne jöjjön, ha saját egyszülött Fiának szavaival kérjük? A második imádság az angyali üdvözlet, amely Gábor arkangyal és Erzsébet asszony köszöntésével kezdődik s azzal a jámbor fohásszal végződik, amelyben magunknak most és a halál óráján segítséget kérünk Szűz Máriától. Ezekhez a hangos imádságokhoz csatlakozik az elmélkedés a szent titkok felett, amely ék oly módon idézik szemeink elé Jézus Krisztusnak és szent Anyjának örömeit, fájdalmait és megdicsőülését, hogy egyben vigasztalást és erőt meríthessünk szenvedéseinkben s a legszentebb példákat követve az erényesség folyton emelkedő lépcsőin a mennyei haza boldogságáig haladni felbuzduljunk.
Tisztelendő Testvérek! Kétségtelenül igen könnyű, még a tanulatlan és egyszerű emberek számára is alkalmas ez az ájtatossági gyakorlat, amelyet Szent Domonkos isteni ihletből és Szűz Mária sugallatából csodálatosan elterjesztett. De messze eltérnek az igazságtól, akik azt unalmas imádságnak, egyhangú ismétlésnek tartják és elvetik, mint egyedül gyermekeknek és anyókáknak valót. Először is meg kell állapítani, hogy az áhítat és a szeretet, habár gyakran ugyanazokat a szavakat mormolják, nem ismételik ugyanazt, hanem a szerető szívből fakadó folyton új és új érzéseket fejeznek ki. Másodszor az ilyen imádság elárulja és megköveteli az evangéliumi egyszerűséget és az alázatosság szellemét. Már pedig, aki ezt a lelkületet megveti, magának az isteni Megváltónak tanítása szerint nem juthat a mennyek országába: Bizony mondom nektek, ha nem lesztek mint a kisdedek, nem mehettek be a mennyek országába.(8) Lehet, hogy a gőgös jelenkor lebecsüli és elutasítja Szűz Mária rózsafüzérét, de a szentek nagy serege minden korban és a legkülönfélébb társadalmi rangokban nemcsak szerették azt, hanem buzgón imádkoztak is, sőt mint hatalmas fegyvert használták a gonosz lelkek ellen, az ártatlanság megóvására, az erények könnyebb elérésére és a békesség megszerzésére az emberiség számára. S voltak kiváló tudósok és bölcsek, akiket a tanulmányok és kutatások ugyancsak elfoglaltak, s mégsem mulasztottak egyetlen napot, hogy a Szűzanya képe előtt térden állva el nem imádkozták volna a szent rózsafüzért. Még királyok és fejedelmek is végezték ezt az ájtatosságot, bármennyire igénybe vették őket a gondok és kötelességek. Tehát a rózsafüzér nemcsak az együgyűek és szegények kezébe való, hanem minden rangú embernek díszére válik.
....................
8) Mt 18,3