A szentelmények (sacramentalia): az Egyház által alapított szent jelek, melyek a szentségekkel analóg módon, lelki hatásokat jeleznek és érnek el az Egyház könyörgése folytán. (Magyar Kat. Lexikon)
A víznek, mint a tisztulás jelképének és eszközének a bibliai időkben is igen nagy tisztelete volt, amit azóta sem veszített el.
A Bibliában a víz és a só az élet és romolhatatlanság szimbólumai. A szentelt vizet, a szentelt sót, illetve annak vízzel kevert szentelményét a zsidóság is használta. Minden áldozathoz hozzátartozott a szentelt sóval való meghintés „Sózz meg minden áldozatot, amelyet felajánlasz és ne szűnjél meg a te Istened szövetségének sóját hinteni áldozatodra. Minden ajándékoddal mutass be sót Uradnak, Istenednek" (Lev 2,13). Tóbiás könyvében is olvashatjuk, hogy „A fiú felvágta a halat, kivette a szívét, a máját és az epéjét. A hal egy részét megsütötték, hogy legyen mit enniük, a többit meg besózták" (Tób 6,6). Az angyal pedig így oktatta: „Ha belépsz a nászszobába, fogd a (besózott) hal máját és szívét, és tégy belőle a füstölőben levő parázsra. A füst majd szétterjed, a démon megérzi a szagát és elmenekül, többé nem kell félni, hogy találkozik vele az ember..." (Tób 6,17).
Krisztus Egyháza is átvette a szenteltvíz használatát. I. Sándor pápa (105-115) az Constitutiones Apostolorum című levélben is megemlíti a szenteltvizet és Szent Máté apostolra vezeti vissza a szenteltvíz használatának elrendelését.
A Szenteltvíz (exorcizált só és exorcizált víz), nem azonos a megáldott „sima” vízzel (sem a keresztvízzel, sem a kegyhelyek csodás vízével), hanem egy igen hatékony szentelmény, a hozzákapcsolódó áldások miatt. Ezért az Egyház szorgalmazza használatát.
Igaz a mondás: „Fél, mint ördög a szenteltvíztől”, amiként Avilai Szent Teréz is ezt írja a szenteltvízről: „Milyen nagy lehet a szenteltvíz ereje! Lelkem megvigasztalódik, ha keresztet vetek vele. Felfrissülök és olyan lelki örömöt érzek utána, amit nem tudok kifejezni. Tapasztalatból tudom, hogy semmitől sem menekül el gyorsabban az ördög, mint a szenteltvíztől. A kereszt elől is elmenekül, de hamar visszatér.”
Források: Don Gabriele Amorth: Egy ördögűző tapasztalatai ‒ Ecclesia kiadó 2005
Francesco Bamonte: Szűz Mária harca a gonosszal ‒ IHTYS kiadó Nagyvárad 2014
Begyik Tibor OCDS: Szabadíts meg a gonosztól (kézirat) ‒ E blogon megtalálható 55 részben, 2015. május 5 és június 28 között!
http://www.nemokap.hu/ir/aldas.htm
http://www.depositum.hu/
http://www.hagiosz.net/
http://www.karizmatikus.hu
http://www.tengernekcsillaga.hu/!dokumentumok/TengernekCsillaga/TCs03-1.pdf