II. FEJEZET
Az Igazi Szűz Mária-tisztelet gyakorlatai
1. A közönséges gyakorlatok
115. A Boldogságos Szűz igazi tiszteletének különféle belső gyakorlatai vannak. A legfontosabbak röviden összefoglalva a következő:
a) Szűz Máriát, mint Istennek méltó Anyját tisztelnünk kell, mégpedig a hyperdulia kultuszával vagyis őt minden más szentnél többre kell becsülnünk és jobban tisztelnünk, mert ő a kegyelem remekműve és első Jézus Krisztus után, aki pedig igaz Isten és igaz ember;
b) tekintetünket erényeire, kiváltságaira és cselekedeteire kell irányítanunk;
c) méltóságát és nagyságát figyelmesen meg kell fontolnunk;
d) neki szeretetünk, dicséretünk és hálánk indulatait bemutatnunk;
e) őt szívből segítségül hívnunk;
f) magunkat neki felajánlanunk és Vele egyesülnünk;
g) cselekedeteinket azzal a szándékkal kell végeznünk, hogy Neki tetszhessünk;
h) minden cselekedetünket Általa, Őbenne, Vele és Érte kell elkezdenünk, folytatnunk és befejeznünk, hogy ugyancsak azokat Jézus Krisztus által, Jézus Krisztusban, Jézus Krisztussal és Jézus Krisztusért, mint végső célunkért, végezzük. Ezt az utolsó gyakorlatot később jobban megmagyarázom.
116. Szűz Mária valódi tiszteletének különböző külső gyakorlatai is vannak, melyek közül a legfőbbek:
a) egyesületeibe és kongregációiba belépni;
b) az ő tiszteletére alapított szerzetesrendekbe lépni;
c) dicséretét hirdetni;
d) tiszteletére alamizsnát adni, böjtölni, lelki és testi önmegtagadásokat végezni;
e) jelvényeit viselni, mint a szent rózsafüzért, a skapulárét vagy egy kis érmet;
f) figyelemmel, áhítatai és tisztelettel elimádkozni a tizenöt tizedes egész rózsafüzért, Jézus Krisztus élete tizenöt főtitkának tiszteletére, vagy annak egyharmadát, ti. az egyszerű öttizedes rózsafüzért, akár az 5 örvendetes titok tiszteletére, melyek az angyali köszöntés, Szűz Mária látogatása, Jézus születése, bemutatása és megtalálása a templomban; akár az 5 fájdalmas titok tiszteletére, melyek Jézus vérrel verejtékezése az Olajfák hegyén, megostoroztatása, tövissel való megkoronázása, kereszthordozása és keresztre feszítése; vagy a dicsőséges titkok tiszteletére, melyek Jézus feltámadása, mennybemenetele, a Szentlélek pünkösdi eljövetele, Szűz Mária felvétele az égbe testével és lelkével és megkoronáztatása a legfölségesebb Szentháromság három Személye által.
Imádkozhatunk 6 vagy 7 tizedből álló rózsafüzért is az évek tiszteletére, melyeket - mint hiszik -, Szűz Mária a földön töltött; vagy a Boldogságos Szűz kis füzérét, mely három Miatyánkból és tizenkét Üdvözlégyből áll, tizenkét csillagos koronájának vagy kiváltságainak tiszteletére. Végezhetjük a Szűzanya kis zsolozsmáját is, melyet az Egyházban általánosan ismernek és imádkoznak. Olvashatjuk a róla való zsoltárokat, melyet tiszteletére Szent Bonaventura szerzett, mely oly gyengéd és bensőséges, hogy meghatottság nélkül nem is imádkozhatjuk. Végezhetünk 14 Miatyánkot és Üdvözlégyet 14 öröme tiszteletére; vagy más egyházi imákat, himnuszokat és énekeket, mint a Salve Reginát, az Alma Redemptorist, az Ave Regina coelorumot, vagy a Regnia Coelit, az egyházi év különböző szakai szerint; vagy az Ave Maris Stellát, az O Gloriosa Virginumot, stb. vagy a Magnificatot vagy bármely más jámbor imádságot, melyekkel a könyvek tele vannak;
g) tiszteletére énekeket énekelhetünk, vagy énekeltethetünk;
h) bizonyos számú térdhajtást vagy meghajlást végezhetünk és közben, pl. minden reggel hatvanszor vagy százszor elmondhatjuk:
„Üdvözlégy Mária, hűséges Szűz”, hogy általa megnyerjük a kegyelmet Istentől, hogy a nap folyamán Isten minden kegyelmének hűségesen megfeleljünk; és este:
„Üdvözlégy Mária, irgalmasság Anyja”, hogy általa Istentől bocsánatot nyerjünk minden, a nap folyamán elkövetett bűnünkért;
i) egyesületeit támogathatjuk, oltárait díszíthetjük, képeit megkoszorúzhatjuk, vagy felékesíthetjük;
j) képeit körmenetekben vihetjük, vagy vitethetjük és egy képét állandóan magunknál hordhatjuk, mint hatalmas fegyvert a gonosz ellenséggel szemben;
k) képeit vagy nevét elkészíttethetjük és a templomokban vagy házakban, vagy a városok, templomok, házak kapui fölött elhelyezhetjük;
l) magunkat különös és ünnepélyes módon Neki szentelhetjük.