3. Mindent Szűz Máriában
261. Végezzük cselekedeteinket Szűz Máriában. Hogy jól megértsük ezt a gyakorlatot, tudnunk kell, hogy Szűz Mária az új Ádám valóságos földi Paradicsoma, melynek a régi, csupán előképe volt. Ennél fogva ebben a földi Paradicsomban kimondhatatlan gazdagság, szépség, ritkaságok és élvezetek találhatók, melyeket az új Ádám Jézus Krisztus hagyott abban hátra. Ebben a Paradicsomban lelte gyönyörűségét kilenc hónapon keresztül, itt vitte véghez csodatetteit, itt ragyogtatta isteni pompával minden gazdagságát. Fölötte szent, szűzi és szeplőtelen hely ez, melyben az új Ádám a benne lakó Szentlélek erejénél fogva minden szeplő nélkül képeztetett és tápláltatott. Ebben a földi Paradicsomban valóban megtaláljuk az élet fáját, mely az élet Gyümölcsét, Jézus Krisztust termette és a jó és gonosz tudás fáját, mely a világnak a világosságot adta. Ezen az isteni Helyen látunk fákat, melyeket Isten keze ültetett, isteni keneteinek harmata öntözött és melyek isteni ízű gyümölcsöket termettek és teremnek ma is. Látunk itt tarka virágágyakat szép és sokféle erényvirágból, melyeknek illata még az angyalokat is áthatja. Itt látjuk még a remény zöld mezőit, az erősség bevehetetlen várait, a bizalom elragadó lakásait stb. Egyedül a Szentlélek értetheti meg velünk az igazságokat, melyek ezek mögött az érzéki képek mögött rejlenek. Ezen a helyen az érintetlen tisztaság üde levegője fúj; itt sugárzik a legszentebb Emberség fényes napvilága, mely éjszakát nem ismer. Itt világít az árnyék nélküli Istenség ragyogó napfénye, itt ég állandóan a szeretet tűzkohója, melyben minden vas, melyet beledobunk, megolvad és arannyá válik. Itt ömlik el az alázatosság áradata, mely négy ágra oszolva ezt az egész varázsos helyet megöntözi: s ez a négy sarkalatos erény.
262. A Szentlélek a szentatyák ajkával elnevezte a Boldogságos Szüzet:
a) Keleti Kapunak, melyen a főpap Jézus Krisztus ki és bejár.
Rajta keresztül lépett először e világba, és másodszor is rajta keresztül fog e földre jönni;
b) az Istenség szentélyének, a legfelségesebb Szentháromság nyugvóhelyének, Isten trónusának, Isten Városának, Isten Oltárának, Isten Templomának, Isten Világának.
263. Ezek a különféle címek és dicséretek mind igazak a kegyelemnek különböző csodái miatt, melyeket a Legfölségesebb a Szent Szűzben művelt. Ó, mily gazdagság!
Milyen fenség! Milyen gyönyörűség! Mekkora szerencse belépést és lakást nyerni Szűz Máriában, akiben a legszentebb Fölség legfőbb trónusát felállította!
De milyen nehéz nekünk bűnösöknek engedélyt és képességet nyernünk arra, hogy ilyen fenséges és szent helyre beléphessünk, melyet nem Kerub őriz, mint a régi Paradicsomot, hanem maga a Szentlélek, Aki korlátlan úrrá tette magát felette, és így szól Hozzá: „Elzárt kert vagy, én Nővérem, én Jegyesem, elzárt kert és lepecsételt forrás.” Szűz Mária el van zárva, Szűz Mária le van pecsételve. Éva nyomorult gyermekei, akiket kiűztek a földi paradicsomból, nem léphetnek ebbe a Paradicsomba, a Szentlélek egészen különös kegyelme nélkül, melyet ki kell érdemelniük.
264. Ha hűségünkkel kiérdemeltük ezt a kiváló kegyelmet, akkor tartózkodjunk örömmel Szűz Mária szépséges bensejében, pihenjünk meg benne békében, keressük benne bizalommal támaszunkat, rejtőzzünk el benne bátran és fenntartás nélkül, merüljünk el benne, hogy lelkünket Szűz Mária szűzi méhében:
a) kegyelmének és anyai irgalmasságának tejével táplálja;
b) hogy minden zavartól, aggodalomtól és aggálytól megszabadítsa;
c) hogy lelkünk ott biztonságban legyen minden ellenséggel, az ördöggel, a világgal és a bűnnel szemben, melyek sohasem hatolhatnak be ebbe a Szentélybe.
Ezért mondja maga Szűz Mária, hogy akik benne végzik cselekedeteiket, nem fognak vétkezni. Azok, akik lelkileg Szűz Máriában laknak, nem fognak számottevő bűnt elkövetni.
d) Hogy a lélek Jézusban és Jézus a lélekben kialakuljon, mert a szent Egyházatyák szavai szerint Szűz Mária méhe az isteni titkoknak terme, ahol Jézus Krisztus és minden kiválasztott kialakul. „Ember és Ember született benne.”