3.4 §. Mária közvetítő lsten és a bűnösök közt Ó hány kemény lelkű bűnöst vonz naponta Istenhez a szíveknek e mágnese! Mária maga e kifejezést használta, midőn így szólt Szent Brigittához (Revel. lib. 3. c. 32.): »Miként a mágnes magához húzza a vasat, úgy vonzom én magamhoz a megkeményedett szíveket, hogy azokat Istennel kiengeszteljem«. Ez a csoda naponta ismétlődik, miként magam beszámolhatok esetekről, midőn misszióink alkalmával olya-nok, akik számtalan prédikációra keményebbek maradtak a vasnál, a Mária irgalmasságáról tartott szent-beszéd hatására megindultak és Istenhez visszatértek. Ó mily sok bűnös, akik Istenre ügyet sem vetet-tek, Szűz Mária gyengéd hívására Istennel ismét egyesíteni engedték magukat.
»Azért lett Mária Isten anyjává mondja Aranyszájú Szent János, hogy édes irgalmassága és hatalmas közbenjárása által azon szeren-csétlenek számára is kieszközölje az üdvösséget, akik számtalan bűneik miatt különben nem üdvözülhettek volna«. (Hom. de praer. B. V.) »Igenis ‒ fűzi hozzá Canterbury Szent Anzelm ‒ inkább a bűnösök, mint az igazak kedvéért nyerte el Mária az Istenanyaság magas méltóságát, hiszen maga Krisztus is arról biztosít bennünket, hogy nem az igazakat jött hívni, hanem a bűnösöket«. Az Anyaszentegyház is következőképp énekel:
»A vétőket nem utálod,
hiszen ha anyjuk nem lennél:
Isten Anyja sem volnál!«.
(Peccatores non abhorres, sine quibus nunquam fores tanto digna Filio)
Párizsi Vilmos is ez okból kiált hozzá következő módon: »Ó Mária, te köteles vagy a bűnösökön segíteni, mert minden adományt, kegyelmet és kiváltságot amid van, s ami hozzá tartozik az istenanyai méltósághoz, ha szabad így kifejeznem magamat, részben a bűnösöknek köszönheted, hiszen őérettük találtattál méltónak, hogy Istent magát nyerjed Fiad-nak«. (De Reth. div. c. 18.) Ha tehát Mária a bűnösök kedvéért lett Isten anyjává ‒ fejezi be Canterbury Szent Anzelm ‒, miként volna szabad kételkednem abban, hogy Isten meg fogja bocsátani vétkeimet, bármily nagyok lennének is azok? (De exc. Virg. c. I.) (120-121. oldal)