Azon kérdésre, hogy miért gyengül a katolikus hitélet, két válasz is
adható:
Kanter Károly atya ‒ Budapest apostola ‒ mondta, hogy „a Mária-tisztelet gyengülése, az Eucharisztia iránti tisztelet lanyhulását eredményezi, amely az Egyház legyengüléséhez vezet”! ‒ Briliáns megfogalmazás!
Karl Rahnert a jeles német jezsuita teológust megkérdezték, hogy szerinte mivel okolható a Mária-tisztelet megfogyatkozása a katolikusok körében. Így válaszolt: „Azzal, hogy az emberek csak világnézetet látnak a kereszténységben! Egy világnézetnek pedig nincs szüksége anyára.”
Nos, ez filozófikus meghatározás ugyan, de teológiailag pontos! A kereszténység ugyanis nem tan, nem ideológia, nem pusztán jól átgondolt erkölcsi rendszer, melyet át lehet írni vagy megtagadni!
Mert a kereszténység valójában maga az Élő Jézus Krisztus, azaz személyes valóság, akiben Isten megjelent közöttünk, „megtestesült a Szentlélektől, született Szűz Máriától”!
Az igaz, hogy az Újszövetség nem sokat beszél Máriáról, mégis épp eleget mond! Hiszen, ha csak azt tudnánk a Bibliából, hogy a Megváltó Isten Fiának van édesanyja, akit Máriának hívnak, már ez is elegendő volna, hogy a Krisztusban hívők közössége szerfelett tisztelje és szeresse őt.
Épp e tekintetben sokatmondó, hogy a keresztény művészet, főként a keleti egyház ikonjai nem egyedül ábrázolják a Szent Szüzet. Ez arra kell emlékeztessen, hogy Mária-tiszteletünk első és legfontosabb oka, hogy Isten akarata szerint Mária lett a Megváltó édesanyja. A neki tulajdonított kiváltságokkal, illetve kegyelmi adományokkal (szeplőtelenül fogantatott, malaszttal teljes) azért ajándékozta meg Isten, hogy az egyszülött Fiú életét előkészítse és a világnak adja.
(folyt.)