A szeretet alapfeltétele a másik ember javának keresése
Ha a szülők szeretetből vágynak az utódokra, akkor csakis annak az új embernek a javát akarják, akinek életet akarnak adni. De tegyük fel őszintén a kérdést: Vajon jó a mesterséges megtermékenyítés a létrehozott embernek?
Sajnos, nem tarthatunk jónak olyasvalamit, ami emberéleteket követel, és sérti az emberi személyek méltóságát (Dignitas Personae, 4). Az embert tisztelni kell, és fogantatása pillanatától kezdve személynek kell tekinteni. És minek tekinthetjük a kémcsőben megfogant személyeket? Megvonják tőlük azt a minden embert megillető alapvető jogot, melyet maga a Teremtő adott: hogy az egymást szerető házastársak szeretetben való egyesülése eredményeként foganjanak meg (DP, 12). Elfogadhatatlan minden olyan orvosi "segítség", mely úgy teszi lehetővé a fogamzást, hogy a természetes házastársi egyesülés aktusának lép helyébe.
Másrészt viszont megengedett a természetes termékenységet gátoló tényezők eltávolítására irányuló orvosi segítség. A hormonzavarok gyógyítása, az endometriózis műtéti kezelése, a petevezetékek átjárhatóvá tétele stb. mind a természetes termékenység megújításának hatékony módszere, és a terméketlenséget okozó problémák megoldására irányul. Ezeknek a módszereknek köszönhetően a házaspár természetes módon adhatja tovább az életet, és nem szükséges orvosilag közvetlenül beavatkozni a házastársi aktusba. Hiszen a Teremtő Isten szándéka szerint csak a házastársi szeretet aktusa méltó az élet továbbadásának felelősségteljes feladatára (DP, 13).
(Miroslaw Rucki cikke, SZERESSÉTEK EGYMÁST katolikus magazin 7. szám. Agape Kiadó, ul. Panny Marii 4, 60-962 Poznań, Lengyelország) (folyt. köv.)