Kérdés: a mai modern nő valóban harcol-e a gonosz ellen, vagy ellenkezőleg, együttműködik vele?
A nő szerepe az evangéliumban
A nőnek ismét meg kell találnia az identitását és a hivatását. A Teremtés könyve, amely tanúságot tesz a bűnről, az emberiséget sújtó bűn terhéről, rögtön a győzelem első hírét is tartalmazza, amikor Isten így szól a kígyóhoz:
„Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé“ (Teremtés 3,15) Az asszonyon keresztül jött a bűn a világba – és az asszonyon keresztül kell a jónak győznie.

A nő alapvető feladata tehát, hogy a jót győzelemre vigye. Hogy ez megtörténhessen, a nőben Évának és Máriának egyesülnie kell az emberi létben. Éva annak a nőiességnek a megtestesítője, amely megadta magát a sátánnak, Mária a nőiességnek azonban egy másik, valódi dimenzióját képviseli, ő minden asszony és minden egyes nő számára a női méltóság és hivatás „új kezdete“ (Mulieris dignitatem, 11).
Arról van szó, hogy a modern nő a Teremtő ajándékát fedezze fel magában, hogy nőiessége személyes lehetőségeinek gazdagságát fedezze fel, az egész, a női személy örökösében átvett eredetiségét, egy személyét, ahogy őt Isten önmagának akarta; ugyanakkor ismét magára kell találnia azáltal, hogy önmagát önzetlenül odaadja.
A nőiesség ezen realitását a kezdetben elkövetett bűnök úgymond elfedték; most az a cél, hogy Isten által nyilvánosságra jusson létünk ajándékainak sokasága. A nőnek Istenhez való viszonyában ismét magára kell találnia. Isten az, akitől minden adomány származik, s a nőnek fel kell fedeznie a női lét jelentőségét. Azután viszont aktív lesz, felveszi a harcot a gonosszal, azzal, ami és amit tesz. Az evangélium olyan asszonyokról beszél, akik a Krisztussal való találkozás után tanúságot tesznek Róla, Istenségéről, közel viszik az igazságot az emberekhez, a kereszt lábánál tartózkodnak, nagyobb bátorságról tesznek tanúbizonyságot, mint a férfiak, és az Istennek és a Léleknek „nélkülözhetetlen tanúi“.
Az ilyen magatartás állandó éberséget, kontrollt és kitartást követel, Isten akaratának keresését minden helyzetben, a szolgáló magatartásra való visszatalálást. De a gonosz nagyon is tudja, hogy hogyan térítse le erről az útról.
(Dr Wanda Półtawska a krakkói egyetemen tartott előadása nyomán. A szöveganyag Vancsura Angyal német fordítására alapoz. - Folyt!)