»Krisztus az angyalok világának középpontja. Övéi, mert általa és érte teremtettek: „Mert benne teremtett mindent a mennyben és a földön; a láthatókat és a láthatatlanokat: a trónusokat, az uralmakat, a fejedelemségeket és a hatalmasságokat; minden általa és érte teremtetett” (Kol 1,16). Még inkább az övéi, mert üdvözítő tervének hírnökeivé tette őket: „Nemde ők mind szolgáló lelkek? Azok szolgálatára vannak rendelve, akik majd öröklik az üdvösséget.” (Zsid 1,14) (Vö. KK 331) Az üdvtörténet folyamatában jelen vannak; távolabbról vagy közelebbről hirdetik az üdvösséget és szolgálják az isteni terv megvalósulását. (Vö. KK 332) A megtestesült Ige életét a Megtestesüléstől a Mennybemenetelig körülveszi az angyalok imádata és szolgálata. Jelen lesznek Krisztus visszatérésekor, akit hirdetnek, és szolgálni fogják az ítéletkor. (Vö. KK 333)«
Amikor Isten megteremtette az angyalokat, minden természetes és természetfeletti adományaik ellenére végső tökéletességüket még nem érték el. Ennek elérésére ki kellett állniuk egy próbát, hogy végleg részesedjenek Isten életében. Tehát a mennyei boldogságot az angyalok jutalmul kapták. A kegyelem mértékét illetőleg Szent Tamás azt tanítja, hogy a természettől fogva kiválóbb angyalok több kegyelemben is részesültek.
Az egyházatyák az angyalok egy részének lázadását azáltal próbálták magyarázni, hogy az angyaloknak Isten Fiát emberi alakban kellett imádniuk. Az emberré alázkodott Isten Fia az angyalok egy részének nem volt imádatra méltó, hiszen a saját tiszta szellemi létüknél alacsonyabb rendűnek tartották. Tehát az angyalok próbája a gőg volt, mivel a Szentírás a gőgöt ismételten a legsúlyosabb bűnként említi olyannyira, hogy a sátán ezt merte mondani: „ki olyan, mint én?” És erre válaszolta Szent Mihály: „de Ki olyan, mint Isten?” Nincs más Isten csak a Szentháromság Egyisten, ahol:
1. Az Atya, Aki teremt,
2. A Fiú, Aki újjáteremt,
3. A Szentlélek, Aki gyógyít, megszentel és békét teremt
Mária Agreda (ferences apátnő a XVII. században) látomásai alapján erről így ír (csak tartalmilag idézve): „Isten az angyalokat megteremtésük után próbatételnek vetette alá. Megmutatta nekik tervét, hogy a Második Isteni Személy emberré lesz, és Istensége hypostatikus unióba fog lépni emberségével. Ezt az Istenembert az angyaloknak imádniuk kell a földön is. Lucifer (aki nem tartozott egyik karba sem) azonban gőgtől hajtva föllázadt ez ellen. Ő maga akart volna ugyanis megtestesülni angyali és emberi természetet egyesítve a hypostatikus unióban. Fölszólította a többi angyalt is, hogy vele együtt lázadjanak fel Isten ellen.”
(folyt.) (Források az első részben!)