A Boldogságos Szűz Mária közbenjáró szerepe
Meg kell említenünk Szűz Máriának a tisztítóhelyre való édes befolyását, aki erről Szent Brigittának ezt mondta: Én vagyok az anyja és királynéja mindazoknak, kik a kiengesztelődés helyén vannak. Imáim megédesítik szenvedéseiket, melyekkel vétkeik miatt sújtatnak. "Behatoltam az örvény mélységére" − írja Sírák könyve (24,8). Ez a mélység − mondja Szent Bonaventura − nem más, mint a purgatórium, amelybe Mária leereszkedik, hogy az ő jelenlétével enyhítse az ott tartózkodó lelkeket.
A kármeliták és a szentek kinyilatkoztatásaiból látjuk, hogy a szombati nap, mely különösen a Boldogságos Szűznek van szentelve, a tisztítóhelynek is ünnepnapja. E napon az Irgalmasság Anyja leszáll a tisztítóhely börtönébe, hogy meglátogassa s megvigasztalja hű szolgáit.
A «Bulla Sabbatina»-ban adott kiváltságnál fogva mindazok, kik a Boldogságos Szűz skapuláréját viselték, eleget téve a feltételeknek, a haláluk utáni első szombaton kiszabadulnak a kiengesztelő lángok közül. Íme, amit erre vonatkozólag Paulina de Sancta Terézia nevű domonkos-rendi nővér elbeszél: Egy szombati napon elragadtatásában a tisztítóhelyre vitetvén elcsodálkozott, hogy azt mintegy a gyönyörűséges paradicsomként látta. A szokásos sötétség helyett nagy fény áradt szét benne. Midőn e változás oka után érdeklődött, meglátta ott Máriát végtelen sok angyaltól körülvéve, kiknek épp akkor parancsolta meg, hogy szabadítsák ki innen azon lelkeket, kik életükben hű hódolattal voltak őiránta s vezessék őket az égbe. (Rossignoli, les Merveilles du Purgatoire, IV. csoda.)
Ha már ott a Szűzanyának szentelt egyszerű szombatok is ünnepek, nem kételkedhetünk, hogy a tisztítóhelyen még inkább ünnepek az egyházi év Istenanyának szentelt napjai. Mindezen ünnepek közt a legnagyobb szabadulási nap, amelyen Mária testestül égbe vétetett (augusztus 15). Damiani Szent Péter tanítja, hogy minden évben Nagyboldogasszony ünnepén több ezer lelket kiszabadít a Szűzanya - halljuk az ő csodálatos látomását, melyet ezen alkalommal elbeszél.
Milyen ellenszolgáltatást vár el tőlünk a Szűzanya ahhoz, hogy kegyelmi kiváltságaiban részesülhessünk (a szerk. összeállítása!):
1. Törekednünk kell az állapotunknak megfelelő tisztaságban élni.
2. Viseljük a Kármelita Skapulárét (lásd fentebb!), valamint a Csodásérmet, teljesítve a feladott feltételeket: az előbbinél ima a kármelita szándékra; az utóbbinál a Szűzanya által kért fohász tudatos elmondása: "Ó bűn nélkül fogantatott Szűz Mária, könyörögj érettünk, kik Hozzád menekülünk"!
3. El kell végeznünk az Öt Elsőszombati engesztelést (Szentmise, szentáldozás /szentgyónással/ és a mise végén 15 percnyi elmélkedés a Szűzanyáról).
4. Imádkoznunk kell az úgynevezett "máriás" napi imákat (Kis Zsolozsma, Litániák, Felajánló imák, és /vagy/ a Szent Rózsafüzért). Lehetőségeink szerint tartózkodnunk kell szerdán, pénteken és szombaton a húsételektől, felajánlva ezt Mária Szeplőtelen Szívének engesztelésére!
5. Minden Szűzanyához intézett imához fűzzük hozzá a Szeretetláng könyörgését: Áraszd Szeretetlángod kegyelmi hatását az egész emberiségre! (Természetesen ajánlott az Üdvözlégyben, vagy Pl. A Csodásérem fohászhoz is mondhatjuk: ...kik Hozzád menekülünk és áraszd Szeretetlángod kegyelmi hatását az egész emberiségre!)
Miért kér az Istenanya külön figyelmességet és ájtatosságot kiválasztott gyermekeitől? – Azért, mert Isten őrá bízta a békét és az életünket, üdvösségünket segítő kegyelmeket! Mikor Lúcia nővért megkérdezték, miért jött Mária utolsó fatimai jelenésekor Kármelhegyi Istenanyaként, ő ezt válaszolta: „Ezzel Mária azt a kívánságát akarta kifejezésre juttatni, hogy minden ember hordja a skapulárét az Ő Szeplőtelen Szívének való felajánlása jeleként.”
A Szeretetláng üzenetében a Szűzanya végső célját így fogalmazza meg: "Azt akarom, hogy egyetlen egy se kárhozzon el". (III/130)
Az ég győzedelmes Egyházának Mária a Királynéja, aki szeretettel hajlik le a Küzdő- és Szenvedő Egyházhoz, hogy enyhítésére legyen, vigasztalja, s arra segítse, hogy bejuthasson az örök dicsőség birtokába. Megható a lelkek közt a testvériség, mely nem található fel sehol, csak egyedül a Katolikus Egyházban!