3.5 §. Mária közvetítő lsten és a bűnösök közt
Mária mennybemenetele előestéjének miseimádságában arra tanít az Anyaszentegyház, hogy az Isten Anyja avégből vitetett fel a mennybe, hogy Istentől számunkra maga iránt bizodalmat könyörögjön ki, amiért is Szent Justin Máriát közvetítőnek hívja. A közvetítő a döntőbíró szerepét játssza, kit mindkét fél megbízott a saját jogigénye érvényes voltának elbírálásával.
Ezzel a szent azt akarja mondani, hogy miként Jézus közbenjárónk az örök Atyánál, úgy Mária viszont közbenjárónk Jézusnál, mivel Isten Fia, mint az emberiség bírája, átadta neki a maga jogait.
Krétai Szent András Máriát Istennel való kiengesztelődésünk biztosítékának, zálogának nevezi (Or. 2. de Ass.) Ez annyit jelent, hogy Isten a bűnösöknek nyújtott bűnbocsánata által kiengesztelődik velük, s nehogy azok bizalmatlansággal viseltessenek bocsánatával szemben, Máriát adta nekik mintegy zálogul, s ezért ugyanez a szent e szavakkal üdvözli a Boldogságos Szüzet: »Üdvözlégy, te kiengesztelődése Istennek az emberekkel!«
Szent Bonaventura bátorítani akarván a bűnösöket; így kiált hozzájuk: »Mit kell tennetek, ha attól féltek, hogy Isten meg fog büntetni benneteket vétkeitekért? Keressetek segítséget a bűnösök reménységénél, Máriánál! S ha attól tartanátok, hogy vonakodni fog ügyetekben eljárni: tudjátok meg, hogy erre Ő képtelen, mivel maga Isten bízta meg, a tiszttel, hogy a nyomorultakon segítsen«. »vajon ‒ kérdi Adam apát ‒, félhet e egyetlen bűnös is attól, hogy elvész, mikor bírájának Anyja maga ajánlkozik neki anyjaként és szószólójául? Ó Mária ‒ teszi hozzá ‒ mivel te az irgalmasság Anyja vagy, kérlek eszközölj ki elsőszülött Fiadnál, ki az emberiség bírája, a másik fiad, egy bűnös számára bocsánatot. Megtagadhatnád-e közbenjárásodat egy megváltott lélektől Megváltójánál, aki azért halt meg a kereszten, hogy a bűnösöket üdvözítse? Nem, te nem fogod azt megtagadni, teljes szívedből fogsz imádkozni mindazokért, akik Hozzád menekülnek. Te nagyon is jól tudod, hogy az örök Atya, aki Fiadat kezvetítőűl rendelte Isten és ember közé, egyidejűleg Téged közbenjárónak választott ki a bíró és a vádlott között«. (122. oldal)