2.1 §. Fokoznunk kell bizalmunkat Mária iránt, mivel ő a mi Anyánk
Szűz Máriát a tisztelői nem ok nélkül nevezik anyjuknak, s mindezt oly gyermekien teszik, mintha nem is volnának képesek őt másképp nevezni, s nem tudnának betelni, hogy őt az anya megszólítással illes-sék. Igen, Anyánknak hívjuk őt, mivel tényleg az; mivel lelki értelem-ben Üdvösségünk Anyja.
Amikor a bűnbeesés tőlünk Isten kegyelmét elrabolta, egyszersmind lelkünk életét is elvette, így a halál fiaivá lettünk. Ám végtelen irgal-mától indíttatva eljött Jézus, a mi Megváltónk, hogy kereszthalála által ismét visszaszerezze nekünk az örök életet, miként ezt Ő maga is kijelenti: »Én azért jöttem, hogy életük legyen, és bővebben legyen.« (Jn 10,10) Az Úr szava, »hogy bővebben legyen«, a hittudósok szerint a Megváltó halála által velünk, a lelki javaknak oly nagy bőségét közölte, amely messze túlszárnyalja azt a kárt, amelyet Ádám bűnével okozott.
Azzal, hogy a Názáreti Szűz Isten Anyjává lett és megszülte Isten Fiát, az igaz életet adta nekünk; midőn a Kálvárián felajánlotta szent Fiának életét a mi üdvünkért, egyszersmind újra szült bennünket az isteni kegyelem élete számára és Isten gyermekeivé tett minket.
Két különböző időben lett tehát Mária a szentatyák tanítása szerint lelkünk anyjává. miként azt Nagy Szent Albert és még világosabban Szienai Szent Bernát azt tanítja, hogy a Boldogságos Szűz attól a pillanattól fogva, midőn az örvendetes hírt hozó angyalnak beleegyezését adta, végtelen buzgósággal, szeretetteljes anya módjára imádkozott Istennel üdvünkért és állandóan szívében hordott bennünket. (S Bern. Tr. de B. V. serm. 6)
Szent Lukács Jézus Krisztus születésének elbeszélésénél ama kifejezéssel él, hogy Mária a világra hozta elsőszülött fiát: »És szülé az ő elsőszülött fiát«. Ha az evangelista azt mondja, hogy Mária megszülé elsőszülött fiát, úgy bizonyára még egyéb fiainak is kellett lenni, jegyzé meg egy híres író; ‒ már pedig hitigazság, hogy Máriának Jézuson kívül nem volt több testi értelemben vett fia, tehát lelki értelemben vett gyermekeinek kell lenniök, s azok mi vagyunk.
Ezt az Úr, Szent Gertrudnak ki is jelentette; midőn ez ugyanis egy napon Szent Lukács evangelistának fent idézett helyét olvasta, egészen zavarba jött, mivel nem tudta elképzelni, miként lehet Jézust Mária elsőszülött fiának nevezni, mikor Máriának csak Jézus volt a fia. Ekkor megmagyarázta neki az Isten, hogy Jézus testi értelemben volt Máriának elsőszülött gyermeke, az összes emberek pedig lelki értelemben voltak utóbb született gyermekei. (17-18. oldal)