BOLDOG AZ A LÉLEK
Szűz Mária Isten Paradicsoma, az Ő titokzatos világa, melybe Isten Fia belépett, hogy ott mindenhatóságának és bölcsességének csodáit művelje, azt sértetlenül megőrizze és benne örökké kedvét lelje. Mert Isten alkotott ugyan egy világot a vándorló ember számára; a földet, és egy világot az üdvözült ember számára; a Paradicsomot, ám a saját maga számára más világot teremtett, melyet MÁRIÁNAK nevezett el. Ez a VILÁG, ismeretlen majd minden halandó előtt itt a földön, de felfoghatatlan még az Ég angyalai és szentjei előtt is. Ezek csodálattól elragadtatva, hogy Isten dicsőségét és felségét Szűz Máriában szemlélhetik, ámulattal és örömtől ujjongva szünet nélkül kiáltják: Szent, Szent, Szent!
Boldog, ezerszer boldog a lélek itt a földön, melynek a Szentlélek kinyilatkoztatja Szűz Mária titkát és megnyitja a lepecsételt forrású zárt kertet, hogy abból a kegyelem élő vizeit merítse, s igyék belőle!
Szűz Máriában, ebben a szeretetre legméltóbb teremtményben, nem talál a lélek földi gyengeségeket, nem talál emberi gyarlóságokat. Egyedül Isten lakozik benne a végtelenül szent és fölséges, aki egyúttal végtelenül leereszkedő és kegyes is! Mert nincs HELY, melyen át jobban közelednék Isten emberhez, leereszkedőbben simulna gyengeségünkhöz, és világosabban nyilatkoztatná ki magát, mint Szűz Máriában, akihez leszállott.
Nem szabad azt hinni, miként némely „felvilágosodott” véli, hogy Szűz Mária mint teremtmény, akadálya a Teremtővel való egyesülésnek; mivel nem Szűz Mária az, aki él és életet ad nekünk, hanem
Jézus Krisztus, egyedül Isten, aki viszont Benne él és működik. Szűz Mária átváltozása Istenbe, végtelenül meghaladja Szent Pál, vagy más szentek benső átalakulását, még jobban, mint amennyire az ég felülemelkedik a föld fölött. Szűz Mária csak Isten számára van teremtve! Távol áll Ő attól, hogy a lelket, mely magát őreá bízza, visszatartsa önmagának. Ellenkezőleg azon van, hogy elmerüljön Istenben és annál tökéletesebben egyesüljön a lélek Istennel, minél tökéletesebben egyesül Ővele!
Szűz Mária – Istennek csodálatos visszhangja –, melyből csak „Isten” hangzik vissza, ha „Szűz Máriát” kiáltunk, aki csak Istent dicsőíti, ha Erzsébet szavával magasztaljuk őt.
Ha azok az úgynevezett „felvilágosodottak”, akiket az ördög még imádságuk közben is megcsal, megtalálták volna Szűz Máriát, és Mária által Jézust és Őáltala Istent, nem estek volna oly mélyre! Ha Szűz Máriát egyszer megtaláltuk és Szűz Mária által Jézust és Jézus által a Mennyei Atyát, akkor egyszerre MINDEN JÓT megtaláltunk, miként ezt a szentek kijelentik. Szándékosan mondom: „minden jót”, mert semmit sem veszek ki. Isten minden kegyelmét és barátságát, mindennemű biztonságot az ellenséggel szemben, minden igazságot a hazugsággal szemben, minden erőt a nehézségek legyőzésére az üdvösség útján, minden édességet és örömöt az élet keserűségeiben; – és mindezt megtaláljuk Máriában!
Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy mindenki, aki Szűz Máriát az igazi áhítat által megtalálta, mentes lesz a kereszttől és a szenvedésektől. Semmiképp sem! Sőt, gyakran több szenvedni valója van, mint bárki másnak; mert Szűz Mária, mint az élők Anyja, részesíti gyermekeit az ÉLET FÁJÁBAN, Jézus Krisztus keresztjében is, mert Jézussal szenvedni érdemszerző, nélküle pedig teljesen értelmetlen! Ám az Istenanya megszerzi a kegyelmet, hogy az élet keresztjeit türelemmel, sőt örömmel viseljék. Ezért a keresztek, melyeket kínál, inkább édesek, mint keserűek. S ha egy ideig érzik is a kehely keserűségét, melyet egyébként is mindenkinek innia kell, mégis a vigasz és öröm, melyet Szűz Mária a szomorúság után küld, felbátorítja ezeket a lelkeket, hogy még nehezebb kereszteket viseljenek el, engesztelésül!
Titkunk nehézsége főleg abban áll, hogy miként találjuk meg a boldogságos Szüzet, hogy vele együtt minden kegyelmet túláradó bőségben megnyerjünk. Isten, mint korlátlan Úr, önmaga mindent megadhatna ugyan, amit csak Szűz Mária által juttat nekünk, jóllehet gyakran meg is teszi, melyet nem tagadhatunk. Az isteni bölcsesség azonban a kegyelmeket csak Szűz Mária által osztogatja, miként azt Szent Tamás is állítja. Ahhoz ugyanis, hogy Istenhez felemelkedjünk és vele egyesüljünk, ugyanazt az eszközt kell használnunk, melyet Ő választott, hogy hozzánk leszálljon, emberré legyen és velünk kegyelmeit közölje. Ez az ESZKÖZ a Boldogságos Szűz Mária!